Jeżeli nie jest możliwe osobiste załatwienie danej sprawy (np. podpisanie umowy lub odebranie jakiegoś dokumentu), wówczas dana czynność prawna może być dokonana w naszym imieniu przez inną osobę, której udzielimy pełnomocnictwa - czyli przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo jest oświadczeniem woli mocodawcy - osoby reprezentowanej, którego treścią jest upoważnienie wskazanej osoby do dokonywania w jego imieniu i ze skutkiem prawnym czynności prawnych.
Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm., dalej „kodeks cywilny”) wyróżniamy trzy rodzaje pełnomocnictw. W zależności od zakresu umocowania wyróżnia się:
Pełnomocnictwo do reprezentowania mocodawcy może samoistnie wygasnąć z różnych przyczyn:
Po wygaśnięciu upoważnienia pełnomocnik jest zobowiązany zwrócić mocodawcy dokument pełnomocnictwa, jednak może żądać wydania poświadczonego jego odpisu. Należy pamiętać, aby wygaśnięcie umocowania było na tym odpisie wyraźnie zaznaczone.
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji.
Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.
Dołącz do programu resellerskiego i zostań specjalistą od przyjaznych formularzy, e-deklaracji i e-administracji, ponieważ fillup to formalności wypełnione.