Podatnicy rozliczający się na zasadach ogólnych lub według podatku liniowego, którzy nie są zobowiązani do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych, są obowiązani założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów. Innego rodzaju ewidencje prowadzą podatnicy rozliczający się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, kartą podatkową czy podatkiem tonażowym.
Księgę założyć należy na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.
Ci podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe, są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia. Nie przy tym znaczenia, czy księgę prowadzić będą w formie papierowej, elektronicznie czy też powierzą ten obowiązek biuru rachunkowemu.
Nie sporządzono standardowego wzoru zawiadomienia, stąd też organ musi z niego móc po prostu uzyskać informację, że podatnik będzie taką księgę prowadził.
Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki jawnej osób fizycznych lub spółki partnerskiej, zawiadomienie, składają wszyscy wspólnicy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania każdego z nich.
W przypadku, gdy na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest dodatkowo obowiązany:
Natomiast księgi prowadzone komputerowo zmuszają podatnika do:
Na koniec każdego miesiąca w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, podatnik prowadzący księgi komputerowo jest obowiązany sporządzić wydruk zapisów dokonanych za dany miesiąc, w sposób zgodny ze wzorem księgi.
par. 10 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475).
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji.
Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.
Dołącz do programu resellerskiego i zostań specjalistą od przyjaznych formularzy, e-deklaracji i e-administracji, ponieważ fillup to formalności wypełnione.